Raft.cz

Tisk z adresy http://www.raft.eu/Clanek-Senice-a-Becvy.aspx?ID_clanku=2536

Senice a Bečvy

uveřejněno dne: 15.04.2024 | popisované řeky: Bečva, Rožnovská Bečva, Senice

Začátkem února přišla obleva a spolu s deštěm naplnila koryta našich toků, někde až přespříliš. V pátek 9.2. jsem obeslal pár kamarádů s nástinem možností, v sobotu ladíme program a sestavu a v neděli ráno s Adamem vyrážíme směr Valachy. Ve ValMezu obhlídneme Rožnovskou Bečvu a popojedeme do údolí Senice, abychom omrkli nástup na řeku. Vodočet sice udává těsný podstav (Ústí 106 cm a 5,8 cbm/s), ale reál vypadá splavně. Vracíme se do Ústí, kde Senice ústí do Vsetínské Bečvy a čekáme na Mikiho, který místo na navigaci vsadil na intuici a trochu si zajel.

Reklama

Začátek plavby volíme pod posledním stupněm v Lužné u Vsetína, který za tohoto stavu vypadá nepřívětivě. I přes zmíněný stav je v řečišti vody dost a každou chvíli jí přibývá zleva i zprava z nejrůznějších stružek či trubek, a tak mě už nemrzí, že se nepodařilo vypravit se sem už včera, kdy bylo vody víc a i počasí přálo.

Senice pod Lužnou u Vsetína

Svižná plavba po Senici

Ledová a relativně čistá voda pospíchá korytem širokým 6-8 m převážně k severu, občas zrychlí přes lehkou kamenitou peřej nebo nízkou hrázku. Po chvíli zleva přiteče Pozděchůvka, výzva pro potokáře, která přidá další vodu. Senice se postupně rozšiřuje, plavba je přehledná a hlavně příjemná. Koryto je sice na mnoha úsecích regulované, přesto Senice neztrácí přírodní ráz. Ve Valašské Polance míjíme v zápisníku zmíněný Mamut vor a hned za ním zdoláme kamenitý stupeň. Tady se rány o šutr nevyhneme.

Stupeň u Mamuta

Po chvíli splouváme dvojitý stupeň a pod nedalekým mostem musíme z lodí a přenést strom ležící přes celou řeku. Ještě jeden stupeň a další zához nás čeká v Leskovci. Nejvyšší kolmý stupeň skáče Miki „za roh“ na začátku Ústí, válec je za tohoto stavu krátký a nedrží. Levý zalesněný břeh se zvedá, i skalka nebo potok ústící vodopádem do naší řeky se objeví. To už se blížíme ke konci plavby, podplouváme 2 železniční mosty a končíme u nového silničního mostu těsně nad soutokem. K autu to máme pár kroků a za sebou téměř 8 km (1,5 hodiny).

Stupeň v Ústí

Rožnovská Bečva

Po převozu aut nasedáme na levém břehu v Krhové na Rožnovskou Bečvu. Chtěl jsem nás ušetřit přenášení vysokého jezu na ř. km. 3,0, ale ten je za tohoto stavu dobře sjízdný, takže příště bychom se posunuli o 2 km výš. Nástup si zpestříme splutím kratičkého přítoku, kde je pádlo spíše na obtíž. Uhodnete, jestli jsme se vešli do roury?

V Krhové

Krhová plynule navazuje na Valašské Meziříčí, takže plujeme městem, ale okolí řeky nás neuráží. I tady máme vody těsně nad minimem (Valašské Meziříčí 125 cm, 8,9 cbm/s), řeka je docela široká a její proud několikrát zrychlí na nízkých kamenitých prazích. Největším šutrákům se musíme vyhnout. Hned za prvním prahem bezpečně skáčeme vysoký jez, ale za vyšší vody dejte pozor. Podplouváme mosty v centru města a po chvíli se fotíme se zámkem Žerotínů na levém břehu. To už se ale blížíme k soutoku.

Valašské Meziřící

Nabublaná Bečva

Mohutná spojená Bečva na rozdíl od svých předchůdkyň má vody hodně (Jarcová 119 cm, 31,2 cbm/s, Teplice 135 cm, 49,5 cbm/s), čeká nás 11 rychlých kilometrů. Po chvíli připlouváme na slalomku, hned v úvodu je pěkný jazyk s vysokým kohoutem, hrázky níž po proudu jsou ale zalité vysokou hladinou a téměř bez vracáků. Po dalším kiláku před námi hučí jez, který obhlížím z lodi a zdoláváme ho vpravo zalitou propustí tvořící pěknou peřej. Jinudy to ale nezkoušejte. Následující dva vysoké jezy přenášíme. Jasná volba, zabijáci. Jde to dobře po obou březích.

Juřinka II

Pár záhozů s velkými vlnami nás pěkně zhoupne, pak Bečva z nenápadně regulovaného koryta vteče do úseku s přírodními a místy vysokými břehy. Je pošmourno, i pár kapek spadne a za chvíli bude zapadat slunce, ale to už se blížíme k mostu u Hustopečí, pod kterým šplíchají poslední vlny a kde na levém břehu na malém plácku stojí naše druhé auto. Když se v Krhové loučíme s Mikim, je už tma. Docela fajn neděle.

Stupeň Choryně

Jirka Hodic, VK Slavia Hradec Králové

Diskuse nad článkem
Bečva, Windy, 19.04.2024 8:43
| Re: Bečva, Slávka, 21.04.2024 15:26

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.