Raft.cz

Tisk z adresy https://www.raft.eu/forum-horni-Ticha-Orlice.aspx?ID_prispevku=4024
Půjčování lodí na řece Bóbr

Diskusní fórum horní Tichá Orlice


Diskuse nad tématem
horní Tichá Orlice, řeka: Tichá Orlice, Excalibur, 06.03.2017 10:51
Pro úvod: tuto jízdu jsme pojali zejména jako kompletaci a soukromou expedici nejhořejšího toku Tiché. Den předem jsme byli obhlídnout stav na vybraných místech - stupně v Jablonném, průjezd Těchonínem, celným a Mladkovem, jez v Mladkově. Vše vypadalo slibně, pěkný průtok, ani moc (bezpečné), ani málo (Baraka v pohodě projede). Jelikož v Mladkově bylo vody dostatek, zkusili jsme kouknout až do Lichkova a se slovy "To půjde" jsme jeli na výlet na Zemskou bránu. Ideální stav vody a nádherné prostředí nás nechal v pokušení, ale zvítězil rozu, bylo by to problematické s dopravou. Tím naše kontrola skončila. A znalci horní Tiché již tuší, že byla nedostatečná. Já jsem to věděl také, ale to nám bylo v tu chvíli jedno.

V sobotu ráno jsme tedy vyskočili a vyrazili na vlak do Lichkova, s poslední kontrolou řeky z vlaku. Se slovy "Je hele, kde je voda?" jsme projeli kolem peřejí mezi Mladkovem a Lichkovem.
Plavbu jsme začali u neznačené pěší lávky, nejbližší k nádraží. Vody dostatek, krásný potok. Hned za první zatáčkou první překvapení na trase - větve keře zatarasily kompletně celý tok, pochytajíc další klacky. Jako háček jsem neváhal, vyskočil do vody s tím, že alespoň otestuju nový neopreny a jal se odklízet. Voda jen lehce prosakovala a po půl minutě si tělo zvykne a vodu ohřeje. Agama odvedla skutečně dobrou práci. Tato zkušenost později přišla vhod, nebál jsem se vyskočit a popotáhnout loď i se zedákem, resp. zadačkou :) Nakonec se mi podařilo proklestit cestu pro Baraku a protáhnout ji a na rychlém toku jsme svištěli vstříc do neznáma.
Pod Lichkovem se řeka začla svažovat, přibývalo větších kamenů a my věděli, že je třeba zbystřit smysly. Dojeli jsme k prvním peřejkám. Vody bylo málo, párkrát i tak málo, že ani naše Baraka s velmi lehkou posádkou neprojela. Většinou se nám ale podařilo najít si vhodnou trasu a peřejky projet.
Další úsek opět mírnější, voda přibývala, což dalo tušit jez na 89.8km. Za aktuálního stavu nesjízdný a dle mého názoru nejhezčí úsek Tiché pod ním také - náhon bral až příliš mnoho vody. Škoda, ale dalo se to čekat. Přetáhli jsme tedy loď asi 200m po proudu přes louku, kde již byla řeka mírnější a pokračovali v jízdě.
A to už jsme se blížili k Mladkovu a jeho jezu na 89km. Za aktuálního stavu opět nesjízdný, náhon. Přenášení vpravo jednoduché, jinak jez bezpečný za vyšší vody. Průjezd Mladkovem dle očekávání v pohodě, lávka na 88.3 dostatečně vysoko.
Jez Dolany opět nesjízdný za aktuálního stavu, zvoleno spuštění lodě. Dále už nás čekalo jen pár menších stupňů až do Těchonína. Pozor je třeba dávat si jen na větve zasahující do vody, místy zatarasují až 75% toku. Jeden strom nás překvapil kus za Těchonínem, najeli jsme na něj bokem a háčkovi, čili mně, se podařilo vylítnout z lodi a kormidelník upustil pádlo. To jsme nakonec našli asi po 500m, tak snad si to už pamatuje, že se pádlo nepouští jen tak. Smajlík
Následoval jez v Sobkovicích, sjízdný, ale na hraně a 2 menší stupně. A to už jsme věděli, že přijíždíme do Jablonného a těšili se na jeho stupně. Což byla třešnička na dortu výpravy prvního dne. Sice bylo v plánu dojet až do Letohradu, ale zvítězilo pohodlí - bydlíme totiž v Jablonném. A čekalo nás sušení. Nakonec se to ukázalo jako dobrá volba. Jízdu jsme ukončili pobléž kamenného silničního mostu nad Luxovým splavem.

Shrnutí prvního dne a závěry:
úsek Lichkov - Mladkov se vyplatí pouze za velmi vysoké vody. Jinak jsou peřejky bez vody (zejména pod náhonem nad Mladkovem).
Z Mladkova aktuální stav bohatě stačí, jen je potřeba počítat s přenášením jezů.
Pokud je dost vody v peřejkách, tak je splavné vše.
Před jízdou z Lichkova tedy jít podle řeky z Mladkova a okouknout situaci, jestli to má smysl. Přístup ze silnice po cestě - 50.0961603N, 16.6335783E.
Trasa super, bavilo nás to a pojedem zas, až bude dost vody i na horní úsek.

Den č.2, původní plán byl začátek v Letohradu a dojet až do Ústí, po domluvě s kamarády, kteří jeli s námi 2. den jsme ale vyrazili až z Jablonného.
Řeka tekla parádně. Výprava začala nad silničním mostem v Jablonném, 77.6km. Vody bylo dostatek, nebyl problém absolutně s ničím. Snad jedině dávat pozor na pár kamenů a větve, kterých bylo požehnaně. Velmi přišel vhod nacvičený povel "želva". S tím souvisí - helma nutnost už jen kvůli těm větvím, i když by se někomu mohlo zdát, že od Jablonného dolu už to je mírné a stabilní Baraka odpouští spoustu chyb.
Co se vody týče, tak aktuální stav je zřejmě ideální pro tento úsek. Za vyšší vody bych se možná obával zarovnávání vlnek, které máme tak rádi. To ale zjistíme jindy, až za takové vody pojedem. První překážka na cestě - jez na 76.7km u kamenolomu. Jako zkušenější a lépe nepromokavá posádka jsme letmo obhlídli situaci a pustili se dolu uplně vlevo, kde nebyly kameny. Stav vody na hranici sjízdnosti pro Baraku.
Druhý jez, na 76.5 km nesjízdný za každé situace, kameny. Možná za velmi vysoké vody vpravo vedle náhonu by se dalo. Řeka dále začla lehce meandrovat, ale stále si udržuje slušný spád, tvořily se vlnky a okolí překrásné. Velmi doporučuji, nádherný úsek pro výlet.
Krajina náhle začla ustupovat domům a mně bylo jasné, že jsme přijeli do Mistrovic. Místní obyvatelé, a ještě více domácí zvířata, byli překvapení, co jim to projíždí kolem domů. Řeka tekla pomalu, což byla jasné předtucha dalšího jezu. Hned na první pohled nám bylo jasné, že tudy cesta nevede, velké množství kamenů znemožňují jakékoliv lodi bezpečné splutí. Spustit se ale dalo vpravo.
Dále do Letohradu byla cesta zpestřena jedním splavným jezem v Kunčicích. V Letohradu měla řeka opět mírný spád a věděli jsme, že se blížíme k místnímu spavu. Jeli jsme se podívat do náhonu a obhlídnout situaci pod jezem, vypadalo to v pohodě, tak jsme neváhali a jeli. A bylo to v pohodě, Baraka se krásně svezla po vývaru.
Pod Letohradem začla řeka silně meandrovat, toto mi přišlo jako nejnudnější část. Kamarádi se obávali o čas, měli stihnout v Ústí vlak. Pro kormidelníky to asi bylo záživnější, mnoho zatáček, proudy zanášející loď do větví a podobné nástrahy.
Nad Hnátnicí k radosti všech meandry skončily a řeka získala charakter pomalu tekoucí s občasným větším spádem a vlnkami a spestřením v podobě stupňů. Tento monotónní stav narušil jen jeden, pro nás nesjízdný jez na 54.8 km. Po sjetí jezu u Cakle (uprostřed propust) jsme věděli, že se blížíme k ůstí a stíháme v pohodě vlaky. To jsme ovšem ještě nevěděli, že to nejlepší nás teprve čeká.
Trochu nás vyděsila cedulka nebezpečný jez, umístěná na 49.9 z mně neznámého důvodu, možná kvůli vývaru který se tam tvoří. Rozhodně ale nebezpečný nebyl. Problém ale nastal na 48.8 u provaleného jezu. Kamarádi jeli před námi a dostali strach z toho, že se prostě ztrácí řeka, neviděli zatáčku vpravo, jen proud do pilotů. Byl jsem rozhodnut to jet, nicméně volání chytni se a nejezděte to, zastavte, nás poměrně vykolejila a opravdu jsme se pokusili zastavit. Což se stalo osudným, v dané situaci již nemožným. Pokus o zastavení způsobil, že jela loď šikmo a já na chvíli nesledoval řeku. Když už bylo jasné, že nezastavíme, věnoval jsem se opět práci háčka, ale příliš pozdě. Vpravo byly z délky viditelné kůly, což se nedalo říci o jednom vyvráceném téměř v polovině koryta. Byl skryt těsně pod hladinou, jediná známka o jeho existenci byla rozrážená voda. Pokusili jsme se ho ještě objet, ale dopadlo to tak, že se o něj baraka zlomila a vysypala veškerý obsah včetně nás do vody. Smajlík Přítelkyně vypadla za loď a stáhlo ji to pod hladinu a ten vyvrácený kůl, no naštěstí se nic nestalo. Silný proud nám dal co proto. Nevím, co by se mohlo stát bez patřičné výbavy, v každém případě vyprošťování nám zabralo minimálně 10 minut. Dali jsme se dokupy, vylili vodu z ucha a pokračovali až pod most na 48.3.

Závěry ze 2. etapy:
Nejhezčí úsek Jablonné - Letohrad, aktuální stav ideální. Letohrad - Hnátnice - technicky nejnáročnější úsek na ovládání lodi.
Převážně klasický charakter Tiché Orlice - klidnější voda, bez peřejí, mnoho jezů, meandry.
Nejnebezpečnější místo za středně vysoké vody provalený jez v Ústí nad Orlicí - jezdit vlevo v každém případě. Někdy pojedem určitě znova, ale vyhledávat nebudem. Spíše jako prodloužení nejhornějšího úseku (Lichkov - Letohrad), nebo naopak Cakle - Choceň. Úsek Letohrad - Cakle je pro nás spíše nezajímavým. Děkuji Aničce, Jirkovi a Páje za super výlet :)

Odpovědět

|_Re: horní Tichá Orlice, řeka: Tichá Orlice, Excalibur, 06.03.2017 10:57
doplňuji stavy vody:
lichkov 7cm
sobkovice 36cm
dolní libchavy 46cm

Odpovědět

|_Re: horní Tichá Orlice, řeka: Tichá Orlice, Zdenek, 06.03.2017 13:25
Když krajina ustoupila domům tak jste dojeli do Vermĕřovic (Turecko)Mistrovice jsou na kopci nad lomem a na Barace za pomoci pádel.... nevím,nevím. Smajlík

Odpovědět

|_Re: horní Tichá Orlice, řeka: Tichá Orlice, Excalibur, 06.03.2017 15:12
Nojo, to je fakt Smajlík Ty vesnice se mi neustále pletou, díky za upozornění. Hlavně, že si rozumíme Smajlík

Odpovědět

|_Re: horní Tichá Orlice, řeka: Tichá Orlice, Václav, 06.03.2017 22:25
Příště své vyprávění trochu uprav a pošli Petrovi i s fotkama jako článek. Kromě toho, že informace nezapadnou, dostaneš ještě nějaký obolus.... Smajlík

Odpovědět


 


nebezpečnéjezy.cz suchéjezy.cz Asociace vodní turistiky a sportu

 
06.05.2025 10:17 Jez Mrskoš na Otavě bude možné v tomto roce překonávat po již hotovém chodníku u levého břehu, který bude opatřen zábradlím a info cedulemi. Celá stavba včetně propusti bude dokončena až v roce následujícím.
17.04.2025 17:44 Zemřel Jaromír Štětina, který v minulém století podnikal přímo neskutečné vodácké výpravy za neobjevenými řekami po celém světě. Mezi jeho největší úspěchy patří splutí Indu na matyldě.
17.04.2025 8:25 Do článku o závodech na Labi byl přidán časový plán závodů a volného splutí.
09.04.2025 9:09 Na Smědé v Bílém Potoce se plánuje stavba příčných prahů, které by měly zpomalit rychlost proudu v navigaci. Jedná se o snahu na zmírnění povodňových škod, kdy minulá povodeň podemlela základy domu.
07.04.2025 11:24 Povodí Labe s.p. plánuje na základě podnětu od AVTS přestavět nebezpečný Viktorčin splav na řece Úpě. Jez byl stržen povodní, a proto je snaha o jeho přebudování na vodácky i migračně prostupný objekt. Jez neměl ani historickou hodnotu, protože původní jez z dob B. Němcové byl zcela jiný.
02.04.2025 8:09 Odemykání Doubravy bude vzhledem k nepříznivé hydrologické situaci na VD Pařížov omezeno pouze na sobotu od 10.00 hodin do ????? dle vodního stavu.
01.04.2025 17:44 První závod Českého poháru vodáků na řece Otavě plánovaný na 5.4. byl pro nevyhovující stav vody zrušen.
31.03.2025 12:45 Na Dívčím Kameni se opět intenzivně pracuje. Jsou zde bagry a další těžká technika. Tentokráte se jedná o povolenou stavbu, která má za cíl vytvořit soustavu rybníčků s biotopy. Stavba MVE povolení zatím nemá, i když investor plánuje udělat v projektu změny: pohyblivý jez a související úpravy nebudou realizovány, bude pouze vodohospodářská úprava z kamenné rovnaniny, odvádět se bude menší množství vody, než v původním záměru (pouze jedna turbína s hltností max. 9m3/s). Více na fb AVTS.
25.03.2025 7:46 AVTS se podařilo úspěšně napadnout stanoviska v rámci kladného vodoprávního rozhodnutí pro stavbu MVE Dubina na Ohři. Ministerstvo životního prostředí zrušilo první dvě a konstatovalo, že ani na podruhé Krajský úřad Karlovarského kraje nedokázal napsat takové stanovisko, které by bylo přezkoumatelné. Minulé zrušil pro zcela stejný důvod. Více na fb.
07.05. Bazar prodám: Rabí

07.05. Bazar prodám: Rabí

05.05. Bazar prodám: Přenechám rezervaci dvou lodí na splutí horní Vltavy ze Soumarského mostu 8.5. v 11h.

05.05. Ztráta: Ahoj, 3.5.2025 jsem ztratil vestu od "pujcovnavzducholodi". Kdyby jste vestu nalezli, prosím o infom

04.05. Bazar prodám: Dagger GTX vč. špricky a pádla Dobře ovladatelný riverrunner, používaný, bez oprav. Hmotnost jezdc

29.04. Bazar prodám: Prodám kajak Dagger Mamba MX 8.5,včetně nafukovacích vaků a spricky. Dobrý stav. Neopravovany.

29.04. Bazar prodám: Necky Zip Používané, v dobrém stavu, dno odřené ale jen lehce, žádná díra. Uskladněné v loděnici, c

29.04. Bazar prodám: Necky Witch Používané, v dobrém stavu, dno odřené ale jen lehce, žádná díra. Uskladněné v loděnici

23.04. Bazar koupím: Palava děravou, potřebuji jen jeden plovak.

22.04. Ztráta: O víkendu jsem na závodech ve Špindlu ztratila sjezdové pádlo (Kick the waves, mělo by mít kování a

Reklama
Vtip Karla Macase
20.04. Otava: Ahoj, dnes 20.4.2025 jsme jeli Otavu ze Sušice do velkých Hydčic. Vodočet Sušice 40 cm. Náhon jezu R
08.04. Otava: Pozor na jezu Mrskoš (ř. km 72,3)! Z důvodu přestavby je koruna jezu v celé šíři snížena (odbourána
25.03. Ohře: Pozor na dva velké kmeny před a za Kynšperkem. Leží vyvrácené kolmo a přes celé koryto. Rozložitá v
25.03. Berounka: Pozor v Liblíně (ř. km 101,5)! Probíhá úplná destrukce mostu Liblín a v proudnici trčí roxory a popa
03.02. Morava: 1. února 25, na úseku mezi Postřelmovem a Mohelnicí jsou 2 padlé stromy přes celou řeku, nejde proje
03.01. Loděnice (Kačák): Kačák je v Českém krasu zapadaný velkými stromy a zarostlý mohutným roštím. Za větší vody je v zásad
03.12. Vltava: Při návštěvě adventních trhů 3x pozor na pražské Vltavě!! 1) Dvorecký most (ř.km 57,2): u nově stav
03.12. Sázava: 6x pozor na Sázavě!! 1) žel. most Vlastějovice (ř.km 113,9): tč. v opravě, lešení podjetelné, na LB
06.10. Morávka: Račí mor - Morávka, od srpna 2024 do odvolání. https://beskydy.nature.cz/-/raci-mor-beskydy
26.09. Úpa: Pozor, Viktorčin splav v Ratibořicích je po povodních v září 2024 poničen. Beton, který tvořil parab

Facebook Facebook   RSS - články a novinky RSS 2.0 Email na redakci serveru raft.cz Chcete psát články pro raft.cz? Trička a mikiny raft.cz O raft.cz
Uvedené texty mají pouze informativní charakter. Vodácký sport je potencionálně nebezpečný a vždy je nutné posoudit zobrazené informace dle aktuální situace.